Vad är Lifetime Value Beräkning?

Beräkning av livstidsvärde är den process genom vilken ett företag mäter kundens värde för verksamheten genom kundens hela livslängd. Customer Lifetime Value eller LTV är ett av de mått som används för att mäta ett företags tillväxt.

Beräkning av livstidsvärde

Genom att jämföra ett företags LTV med kostnaden för kundförvärv kan det beräkna kundens värde för verksamheten under den tid de var kopplade till dem. LTV hjälper ett företag att få och behålla mycket värdefulla kunder.

Vad är kundens livstidsvärde (LTV)?

Kundlivstidsvärdet (LTV), även känt som livstidsvärde, är den totala intäkten Försäljningsintäkter Försäljningsintäkterna är de inkomster som ett företag får från dess försäljning av varor eller tillhandahållande av tjänster. I redovisningen kan termerna "försäljning" och "intäkt" användas och används ofta omväxlande för att betyda samma sak. Intäkter betyder inte nödvändigtvis mottagna kontanter. ett företag förväntar sig att tjäna under hela livet av sin relation med en enda kund. Kundberäkningen av livstidsvärdet redovisar kundernas anskaffningskostnader, driftskostnader Kostnader En kostnad är en typ av utgifter som flödar genom resultaträkningen och dras av från intäkterna för att nå nettoresultatet. På grund av periodiseringsprincipen redovisas kostnader när de uppstår, inte nödvändigtvis när de betalas för. ,och kostnader för att producera de varor eller tjänster som företaget tillverkar. Många företag tenderar att förbise LTV-mätvärdet men kundernas livstidsvärde är avgörande för ett företags tillväxt.

Livstidsvärdesberäkningen ges som:

Livstidsvärde - formel

LTV - Formel

Hur man beräknar LTV för ett företag?

  • Genomsnittligt inköpsvärde - Det beräknas genom att dividera företagets totala intäkter över en tidsperiod med de totala inköp som gjorts av sina kunder under samma tidsram.
  • Genomsnittlig inköpsfrekvens - Den beräknas av det totala inköpet som gjorts under en tidsperiod av de enskilda kunderna som gjorde dessa köp under den tiden.
  • Kundvärde - Det beräknas genom att det genomsnittliga värdet på köpet multipliceras med antalet gånger köpet görs.
  • Genomsnittlig kundlivslängd - Det är det genomsnittliga antalet år som en kund fortsätter att köpa företagets varor och tjänster.
  • Beräkning av livstidsvärde - LTV beräknas genom att multiplicera kundens värde till verksamheten med deras genomsnittliga livslängd. Det hjälper ett företag att identifiera hur mycket intäkter de kan förvänta sig att tjäna från en kund under hela sin relation med företaget.

Numeriskt exempel

Den genomsnittliga försäljningen i en klädaffär är $ 80 och en kund handlar i genomsnitt fyra gånger vartannat år. Livstidsvärdet beräknas som LTV = $ 80 x 4 x 2 = $ 640 .

Dessutom är vinstmarginalen i klädbutiken 20%, varför CLV är som följer: CLV = $ 80 x 4 x 2 x 20% = $ 128 .

Livstidsvärdet kan hjälpa ett företag att uppskatta framtida kassaflöden och antalet kunder de behöver för att uppnå lönsamhet.

Vilka faktorer bidrar till livstidsvärdet?

Livstidens värde för ett företag beror på hur populärt varumärket är bland kunderna. Till exempel, om en kund saknar lojalitet mot varumärket och inte står inför några byteskostnader när man köper ett konkurrerande företags produkt, kan det resultera i en negativ inverkan på företagets livslängd. Följande är de faktorer som påverkar LTV för ett företag:

1. Churn rate

Churn rate beskriver hur ofta kunder slutar handla i ett företag som de en gång var lojala kunder av. Priset kan skilja sig från företag till företag och beror på företagets konkurrensfördel och deras förmåga att hålla kunderna intresserade av sina produkter. Vanligtvis har småföretag och nystartade företag en hög churnhastighet.

2. Varumärkeslojalitet

Den mäter hur lojala kunderna är mot varumärket och som fortsätter att köpa sina varor och tjänster. Att bygga varumärkeslojalitet kan hjälpa till att behålla kunder och minska churn-hastigheten. Ett företag med många lojala kunder kommer att generera ett högt livstidsvärde.

Hur ökar LTV?

Det finns många taktiker som företag kan genomföra för att öka effektiviteten och öka kundernas retention, och därigenom öka deras LTV:

1. Bra kommunikation

Öppen kommunikation Kommunikation Att kunna kommunicera effektivt är en av de viktigaste livskunskaperna att lära sig. Kommunikation definieras som överföring av information för att ge större förståelse. Det kan göras vokalt (genom muntliga utbyten), genom skriftliga medier (böcker, webbplatser och tidskrifter), visuellt (med hjälp av grafer, diagram och kartor) eller icke-verbalt mellan företaget och kunden kan hjälpa en kund att relatera till varumärke bättre. Det är viktigt för företag att lyssna på feedback från sina kunder eftersom det kan hjälpa dem att förbättra och växa. Effektiv kommunikation minskar också churnhastigheten.

2. Koppla in kunder igen

Ett effektivt sätt att öka LTV är att kontakta kunder som tidigare köpt varor och tjänster från företaget. Det är särskilt användbart för företag med lång hållbarhet och det kan hjälpa till att förbättra varumärkesigenkänning.

3. Öka varumärkeslojaliteten

Livstidsvärdet för ett företag kan hjälpa till med framtida tillväxtprognoser och öka lönsamheten. LTV kan ökas genom att implementera strategier för att öka varumärkeslojalitet.

Relaterade avläsningar

Ekonomi är den officiella leverantören av Financial Modelling and Valuation Analyst (FMVA) ™ FMVA®-certifiering. Gå med i 350 600+ studenter som arbetar för företag som Amazon, JP Morgan och Ferrari-certifieringsprogram, utformade för att förvandla vem som helst till en ekonomisk analytiker i världsklass.

För att fortsätta lära dig och utveckla dina kunskaper om ekonomisk analys rekommenderar vi starkt ytterligare resurser nedan:

  • Kostnad för tillverkade varor (COGM) Kostnad för tillverkade varor (COGM) Kostnad för tillverkade varor, även känd som COGM, är en term som används i ledningsredovisning som hänvisar till ett schema eller uttalande som visar de totala produktionskostnaderna för ett företag under en specifik tidsperiod.
  • Kundens lönsamhetsanalys Kundens lönsamhetsanalys Kundens lönsamhetsanalys är ett verktyg från ledningsredovisning som flyttar fokus från produktlinjens lönsamhet till individuell kundlönsamhet. Kundens lönsamhetsanalys är en metod för att titta på de olika aktiviteter och kostnader som uppstår för att betjäna en viss kund. Formel, exempel, guide
  • Typer av kunder Typer av kunder Kunder spelar en viktig roll i alla företag. Genom att bättre förstå de olika typerna av kunder kan företag vara bättre rustade att utvecklas
  • Walmart Marketing Mix Walmart Marketing Mix Walmart är ett drivkraft för ett företag, och en av dess viktigaste styrkor är dess marknadsföringsmix. Att överleva på detaljhandeln kräver mer än bara tur

Rekommenderas

Stängdes Crackstreams ner?
2022
Är MC ledningscentral säker?
2022
Lämnar Taliesin en kritisk roll?
2022